Edellisen Kaiku-radiomainoskilpailun voittajat 2018

Kaiku-radiomainoskilpailun voittajat palkittiin RadioGaalassa 22.3.2019.
 

 

 

 

 

Kaiku 2018 Grand Prix

Vuoden 2018 paras radiomainos

Kategoria: Paikallinen
Mainoksen nimi: Makkosen seikkailut
Mainostettava asia: Taksi Helsinki -applikaatio
Asiakas: Taksi Helsinki
Suunnittelu: Folk Finland
Tuotanto: Miracle Sound
Mediatoimisto: Mediatoimisto Voitto
Kuuntele radiomainokset: spotti 1   spotti 2   spotti 3   spotti 4

 
 

Vuoden tuotantoyhtiö

Miracle Sound
 
 

Vuoden mediatoimisto

Virta Helsinki
  
 

Vuoden mainostoimisto

Folk Finland

 

Paikallinen –kategorian paras radiomainos

Mainoksen nimi: Makkosen seikkailut
Mainostettava asia: Taksi Helsinki -applikaatio
Asiakas: Taksi Helsinki
Suunnittelu: Folk Finland
Tuotanto: Miracle Sound
Mediatoimisto: Mediatoimisto Voitto

Kuuntele radiomainokset: spotti 1   spotti 2   spotti 3   spotti 4

Tuomariston perustelut: Koko Makkonen-sarja on hyvin tasainen, laadukas ja jokainen spotti loistaa. Mainokset ovat hienosti, oivaltavasti ja erinomaisesti kirjoitettuja. Jokainen repliikki sopii upeasti mainokseen, spoteissa ei ole mitään turhaa. Koko mainos henkii loistavaa, aitoa Kaurismäki-fiilistä. Jos radio voi parhaimmillaan olla visuaalinen, niin näissä mainoksissa se on sitä – kuulija osaa nähdä spotin, jota ei ole visuaalisesti olemassa. Tuomariston on vaikea keksiä, mitä olisi tehty paremmin: ”melko lailla täydellinen kattaus”.

 
 
 

Musa & jingle –kategorian paras radiomainos

Mainoksen nimi: Kalakaveri
Mainostettava asia: Kotimainen kala
Asiakas: K-Citymarket/Kesko
Suunnittelu: hasan&partners
Tuotanto: Saumaa Records & Studios
Mediatoimisto: Vizeum Finland
Kuuntele radiomainos: spotti 1    spotti 2

Tuomariston perustelut: "Tässä riemastuttavan spontaanin jammailun mainoksessa on vahva insight. Perheen pienimpiin ollaan tarttuvien riimien ja sävelten kautta lähestytty kotimaisen kalan syömisen herkullisuudella. Sävellyksessä ollaan onnistuttu erinomaisesti, biisi on helppo ja pakoton, ja juuri sellaisia pitäisi viljellä enemmänkin. Tuotanto lähes täydellinen, ja mainos kestää helposti toistoja. Mainos aiheuttaa tuomaristossa mainoskateutta: ”olisinpa tehnyt itse.”
 
 

Palvelut-kategorian paras radiomainos

Mainoksen nimi: Kuulijatutkimuslaitos
Mainostettava asia: Radio Rockin musiikki
Asiakas: Radio Rock
Suunnittelu: Nelonen Media
Tuotanto: Nelonen Media
Kuuntele radiomainokset: spotti 1   spotti 2   spotti 3   spotti 4   spotti 5   spotti 6

Tuomariston perustelut: " Kuulijatutkimuslaitos on nerokas itseironinen konsepti, joka on omiaan radioon. Mikä olisikaan parempaa radiokanavan reflektointia omaan brändilupaukseensa kuin kehittää ”laadunvalvoja”-konsepti, jolla alleviivataan brändin syvintä identiteettiä ja lupausta erittäin tehokkaasti. Spottien käsikirjoitus on suorastaan loistava, ja ensiluokkainen ääninäyttelijä tekee hahmosta erittäin kiinnostavan. Erään tuomarin kommentti: ”voisinko vielä taas kuulla yhden spotin lisää, näihin ei kyllästy”.

 
 
Tuotteet-kategorian paras radiomainos

Mainoksen nimi: Sivistynyt radiotoimittaja
Mainostettava asia: Oopperaliput
Asiakas: Kansallisooppera
Suunnittelu: Sivulliset
Tuotanto: Miracle Sound
Kuuntele radiomainokset: spotti 1    spotti 2

Tuomariston perustelut: ”Voittajamainoksen idea on mainio, ja se antaa kuulijalle luvan olla kujalla kulttuurista. Elitistisestä harrastuksesta ollaan pystytty itseironisesti ja onnistuneesti tuottamaan kuulijaa naurattavat spotit. Tuotanto ja käsikirjoitus ovat loistavia ja erityismaininta menee upealle näyttelijäntyölle. Spotit naurattavat ja liikuttavat tuomaristoa.”

 
 

Yhteiskunnallinen–kategorian paras radiomainos

Mainoksen nimi: #matkailutarvitseemaahanmuuttajia
Mainostettava asia: Matkailudiili-hanke
Asiakas: Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Suunnittelu: C2 Advertising
Tuotanto: Filmo
Kuuntele radiomainokset: spotti 1   spotti 2   spotti 3   spotti 4

Tuomariston perustelut: Tämän kategorian voittajassa ihastuttaa erityisesti kampanjan älykäs ja erottuva idea, jossa pyritään herättämään kuulijassa huomio käyttämällä radiospottien toteutuskielinä maahanmuuttaja- ja matkailijamaiden kieliä. Näiden kielien puhujia myös matkailuala itsessäänkin tarvitsee. Oivaltava mainossarja erottuu ja kompaktiudessaan siinä mennään suoraan asiaan – lopulta toki suomen kielellä. Mainos herättää myös niissä puhuttujen kielten osaajien huomion.”

 
 

Yrityskuva-kategorian paras radiomainos

Mainoksen nimi: Uusi Alku
Mainostettava asia: E-kontakti -palvelu
Asiakas: E-Kontakti, Alma Media
Suunnittelu: Alma Media
Tuotanto: Kiwi Sounds
Kuuntele radiomainokset: spotti 1   spotti 2    spotti 3

Tuomariston perustelut: "Rehellinen, inhimillinen ja onnistunut testimoniaali –mainossarja, jossa esiintyy oikea pariskunta. Kampanjassa onnistutaan selkeästi viestimään, kenelle palvelu on. Tositarinallaan ja aitoudellaan mainossarja rakentaa erinomaisesti E-kontaktin yrityskuvaa.”

 
 

Integroitu-kategorian paras radiomainos

Mainoksen nimi: Volkswagen. Ajamista rakastaville.
Mainostettava asia: Volkswagen-autot
Asiakas: Volkswagen Suomi
Suunnittelu: Nitro
Tuotanto: Nitro Film
Mediatoimisto: ToinenPHD
Kuuntele radiomainokset: spotti 1   spotti 2   spotti 3

Tuomariston perustelut: ”Voittajatyössä on hienoa radio edellä menemistä oikeassa ympäristössä, sillä automainonta sopii radioon. Tässä kampanjassa radio oli Volkswagenin kesäloma-aikaan ajoitetussa kampanjassa luovan- ja mediasuunnittelun lähtökohtana, mutta myös muita medioita hyödynnettiin. Luovana toteutuksena kampanjassa on oivallinen idea ja tarina. Näyttelijäntyö on erinomaista ja tunnetta antavaa. Kaikkinensa hyvin onnistunut kampanjakokonaisuus.”

 
 

Teho-kategorian paras radiomainos

Mainoksen nimi: Korttikampanja
Mainostettava asia: Lidl Suomi
Asiakas: Lidl Suomi
Suunnittelu: Folk Finland
Tuotanto: Miracle Sound
Mediatoimisto: Virta Helsinki
Kuuntele radiomainokset: spotti 1

Tuomariston perustelut: "Kategoriassa on selkeä voittaja. Viikonlopun mittaisessa monimediakampanjassa, jossa radiolla oli suuri rooli, asiakkaita yllytettiin käyttämään Lidlissä asioidessaan mitä tahansa korttia saadakseen alennuksen tietyn summan ylittävistä ostoksista. Kampanjan kokonaisonnistuminen on merkittävä - tulokset ovat ylivertaiset ja tavoitteet ovat täyttyneet moninkertaisesti. Lisäksi spotin luova idea on toimiva: yksinkertainen, tehokas ja selkeä. Kyseessä on hyvin muistiinjäävä kampanja, joka sopii hyvin Lidlin brändimielikuvaan ja aiempaan mainontaan Suomessa.”

 

KUUNTELE VUODEN 2017 Kaiku-radiomainoskilpailun voittajatyöt >>>