Radiomainontaa voi ostaa erilaisilla ratkaisuilla radioyhtiöistä riippuen. Yleisimmät tavat myydä radiomainontaa ovat spotti- tai kohderyhmäkauppa. Mainontaa voi ostaa alueellisesti, valtakunnallisesti kuin kanavayhdistelmäpaketteinakin.

Spottikauppa

Valtakunnallisissa, ketjuradioissa sekä paikallisissa radioyhtiöissä yleinen tapa myydä radiomainontaa on spottikauppa, joka on katkojen välillä esitettyä perusmainontaa. Yhden mainosspotin pituus vaihtelee joistakin sekunneista jopa minuuttiin. Mainosspotin hinta määräytyy blokkikohtaisen sijoittelun ja toistomäärien mukaan. Blokkikohtaiseen hintaan vaikuttavat kyseisen blokin kuuntelijamäärä sekä kapasiteetti.

Yleensä määritellään 30 sekunnin pituiselle mainosspotille bruttohinta. Eripituisille spoteille hinnat saa kertomalla 30 sekunnin spotin hinta radiomainoksen spotti-indeksitaulukon kertoimen avulla. Kanavapakettihinnastot löytyvät suoraan Telmar RBP-radiosuunnitteluohjelmistosta.

Kohderyhmäkauppa

Valtakunnallisilta radioyhtiöiltä on mahdollista ostaa kohderyhmäkauppaa radioyhtiön määrittelemistä kohderyhmistä. Kohderyhmäkaupassa radioyhtiö vastaa radiospottien sijoittelusta mainoskatkoilla. Kohderyhmäkaupassa ostetaan haluttu määrä kohderyhmäkontakteja kampanjan aikajaksolle. Tällöin maksetaan vain kyseisen kohderyhmän kontakteista.

Ohjelmayhteistyö ja muut erikoisratkaisut

Radiotalot tarjoavat ohjelmayhteistyötä, promootioita tai muita erikoisratkaisuja. Kysy näistä ratkaisuista suoraan radioyhtiöltä.

Radiokanavien hinnastot

Uusimmat radiokanavien hinnastot löytyvät kootusti Telmarin RBP-kampanjasuunnitteluohjelmistosta. Ohjelmisto yhdistää tuoreimman Kansallisen Radiotutkimuksen (KRT) datan ja ajankohtaiset hinnastot kaikilta radiokanavilta. Radiodataa päivitetään kuukausittain. Näin mediaostajan on entistä helpompaa vertailla kanavavaihtoehtoja ja seurata mediahinnan muutoksia eri yhdistelmävaihtoehdoissa. Menetelmä kattaa päivän eri kuunteluaikojen blokkihinnat ja mahdolliset kausihinnat.

Useissa radioyhtiöissä paketti- ja vuosisopimukset tuovat hintaan alennuksia. 

 

Spotti-indeksitaulukko

Radioyhtiöt määrittelevät hinnan 30 sekunnin spotille. Eripituisille spoteille hinnan saa kertomalla 30 sekunnin spotin hinnan oheisilla kertoimilla. Telmarin RBP -kampanjasuunnitteluojelmasta löytyvät kertoimet kaikille spottipituuksille. Alla kertoimet 5 sekunnin välein.

Spotin pituus

kerroin
1 1
5 0,28833
10 0,49333
15 0,665
20 0,80333
25 0,91666
30 1
35 1,133333
40 1,266667
45 1,4
50 1,533333
55 1,666667
60 1,8
65 1,916667
70 2,033333
75 2,15
80 2,266667
85 2,383333
90 2,5
95 2,616667
100 2,733333
105 2,85
110 2,96667
115 3,08334
120 3,20001